Az állatvédelem pedagógiai oktatás szolgáltatás és az állatasszisztált foglalkozások olyan
interdiszciplináris területek, melyek az állatokkal való bánásmódon keresztül a felelős
gondolkodás és viselkedés fejlesztését célozzák, különös tekintettel a gyermekekre és
fiatalokra. Az állatvédelem-pedagógia a pedagógiai, pszichológiai, állatjólléti és
állategészségügyi ismereteket ötvözi, míg az állatasszisztált foglalkozások során az állatok,
gyakran kutyák, bevonásával motiválják a tanulást és segítik az empátiás készségek
fejlődését.
Állatvédelem pedagógiai oktatás:
– Az állatvédelem-pedagógia célja a felelősségteljes és empatikus viselkedés kialakítása
az állatokkal szemben.
– Ennek során a pedagógiai, pszichológiai, állatjólléti és állategészségügyi ismereteket
integrálják.
– A hangsúly a pozitív személyiségfejlődésen, a társadalmi értékek (együttérzés,
tisztelet, felelősség) erősítésén van.
– Fontos a környezettudatos magatartás, etikai döntéshozatal fejlesztése.
Állatasszisztált foglalkozások:
– Az állatasszisztált foglalkozások során (például állatasszisztált terápia) állatokat,
gyakran kutyákat, alkalmaznak oktatási célokra.
– Céljuk az adott téma vagy tantárgy megszerettetése, a motiváció növelése, az
információszerzés ösztönzése.
– Segíthetik a gyerekek szociális készségeinek fejlődését is.
Az állatasszisztált foglalkozások célja nem pusztán az élménynyújtás, hanem a gyermekek
szociális, érzelmi és kognitív kompetenciáinak fejlesztése egy biztonságos, természetközeli,
szeretetteljes közegben. A terápiás vagy fejlesztő állat jelenléte erősíti az empátiát, csökkenti
a szorongást, oldja a viselkedési feszültségeket, elősegíti a kommunikációt, és megalapozza a
felelős állattartáshoz szükséges attitűdöket.
Az állatasszisztált foglalkozásokat több szinten valósítom meg:
– Állatasszisztált aktivitások (AAA): élményalapú, csoportos tevékenységek terápiás
állat jelenlétében. Célja az örömszerzés, kapcsolódás, szociális interakciók erősítése.
– Állatasszisztált oktatás (AAE): a pedagógiai célok elérését segítő strukturált
foglalkozások, ahol az állat a tanulási folyamat aktív segítője.
– Állatasszisztált fejlesztés (AAT): célzott, egyéni fejlesztő foglalkozások – például
szorongáscsökkentés, bizalomépítés, szociális készségek fejlesztése – speciális
nevelési igényű gyermekek számára.
Foglalkozásaim során nem szokványos állatfajokat alkalmazok, hanem olyanokat, amelyek
különösen jól integrálhatók az óvodai környezetbe. Ezek közé tartozik például:
– a teknős, mint a türelem és a ritmus szimbóluma,
– a botsáska, mint nem szeretem állat
– és természetesen a kutya, amely intelligens, érzékeny társállatként képes mély
kapcsolatokat kialakítani.
Munkámban kiemelt szerepet kap a felelős állattartásra való nevelés.