mohácska

Állatvédelem

Az állatvédelem pedagógiai oktatás szolgáltatás és az állatasszisztált foglalkozások olyan

interdiszciplináris területek, melyek az állatokkal való bánásmódon keresztül a felelős

gondolkodás és viselkedés fejlesztését célozzák, különös tekintettel a gyermekekre és

fiatalokra. Az állatvédelem-pedagógia a pedagógiai, pszichológiai, állatjólléti és

állategészségügyi ismereteket ötvözi, míg az állatasszisztált foglalkozások során az állatok,

gyakran kutyák, bevonásával motiválják a tanulást és segítik az empátiás készségek

fejlődését. 

Állatvédelem pedagógiai oktatás:

– Az állatvédelem-pedagógia célja a felelősségteljes és empatikus viselkedés kialakítása

az állatokkal szemben. 

– Ennek során a pedagógiai, pszichológiai, állatjólléti és állategészségügyi ismereteket

integrálják. 

– A hangsúly a pozitív személyiségfejlődésen, a társadalmi értékek (együttérzés,

tisztelet, felelősség) erősítésén van. 

– Fontos a környezettudatos magatartás, etikai döntéshozatal fejlesztése. 

Állatasszisztált foglalkozások:

– Az állatasszisztált foglalkozások során (például állatasszisztált terápia) állatokat,

gyakran kutyákat, alkalmaznak oktatási célokra. 

– Céljuk az adott téma vagy tantárgy megszerettetése, a motiváció növelése, az

információszerzés ösztönzése. 

– Segíthetik a gyerekek szociális készségeinek fejlődését is. 

Az állatasszisztált foglalkozások célja nem pusztán az élménynyújtás, hanem a gyermekek

szociális, érzelmi és kognitív kompetenciáinak fejlesztése egy biztonságos, természetközeli,

szeretetteljes közegben. A terápiás vagy fejlesztő állat jelenléte erősíti az empátiát, csökkenti

a szorongást, oldja a viselkedési feszültségeket, elősegíti a kommunikációt, és megalapozza a

felelős állattartáshoz szükséges attitűdöket.

Az állatasszisztált foglalkozásokat több szinten valósítom meg:

– Állatasszisztált aktivitások (AAA): élményalapú, csoportos tevékenységek terápiás

állat jelenlétében. Célja az örömszerzés, kapcsolódás, szociális interakciók erősítése.

– Állatasszisztált oktatás (AAE): a pedagógiai célok elérését segítő strukturált

foglalkozások, ahol az állat a tanulási folyamat aktív segítője.

– Állatasszisztált fejlesztés (AAT): célzott, egyéni fejlesztő foglalkozások – például

szorongáscsökkentés, bizalomépítés, szociális készségek fejlesztése – speciális

nevelési igényű gyermekek számára.

Foglalkozásaim során nem szokványos állatfajokat alkalmazok, hanem olyanokat, amelyek

különösen jól integrálhatók az óvodai környezetbe. Ezek közé tartozik például:

– a teknős, mint a türelem és a ritmus szimbóluma,

– a botsáska, mint nem szeretem állat

– és természetesen a kutya, amely intelligens, érzékeny társállatként képes mély

kapcsolatokat kialakítani.

Munkámban kiemelt szerepet kap a felelős állattartásra való nevelés.